Ensimmäisen vuosikurssin tuotteistamiskilpailu ja leijonan kita
Mitä saadaan aikaiseksi kun kolmannen vuosikurssin opiskelijat pääsevät johtamaan ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita heidän opiskelu-uransa ensimmäisellä liikuntapalveluiden kurssilla? Organisoitua työskentelyä, selkeät aikataulut ja kuusi erinomaista uutta tuotetta Vierumäen tennismonttuun. Liikuntapalveluiden opintokokonaisuudessa uutta johtamisjärjestelyä kokeiltiin ensimmäisen kerran ja palautteen perusteella se saa jatkoa myös tulevina vuosina.
Projekti lähti liikkeelle jakamalla ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat ryhmiin. Kolmannen vuosikurssin opiskelijat, jotka toimivat projektin johtajina, olivat päättäneet projektin ryhmäjaot tehtäväksi nimettömien työhakemusten perusteella. Jokainen sai laatia vapaamuotoisen hakemuksen työtehtävään, jossa etsittiin liikunta-alan kehittäjää. Johtajaparit saivat vuorollaan valita ryhmäänsä haluamansa jäsenet ja näin muodostui kuusi tiimiä, joista jokainen lähti oman johtajaparin johdolla kehittämään Vierumäen liikuntapalveluita.
Vierumäki oli laatinut projektille suuntaviivat, joiden puitteissa jokaisen ryhmän tuli toimia. “Opiskelijoiden tehtävänä on alueen kokonaisvaltainen tuotteistaminen sekä fasiliteettien että palvelutuotannon näkökulmasta. Suunnitelman tulee itse alueen suunnittelun lisäksi sisältää vähintään yksi liikuntatuote, josta tehdään tuotekortti.“ Ryhmät suunnittelivat syksyn aikana tehtävänannon mukaisen tuotteen. Projekti toteutettiin tuotteistamiskilpailuna ja Vierumäen työntekijöistä koostuva raati tulisi valitsemaan voittajatuotteen kuuden tuote-ehdotuksen joukosta.
Kolmen kuukauden suunnittelu ja tuotteiden hionta huipentui joulukuun alussa järjestettyyn leijonan kita arviointiin. Leijonan kita on amerikkalainen televisioformaatti, jossa osallistujat saavat esitellä omia tuotteita ja keksintöjä sijoittajille. Johtajaprojektin leijonan kidassa jokainen kuudesta ryhmästä sai esitellä oman tuoteideansa ja arvovaltainen raati, jossa istui muun muassa Vierumäen myynti- ja kehitysjohtaja, hyvinvointi- ja liikuntapalvelujohtaja, henkilöstöpäällikkö sekä Haaga-Helian koulutusohjelmavastaava, arvioivat tuotteet.
Jokainen ryhmä oli suunnitellut viiden minuutin esityksen, joka sisälsi tärkeimmät tiedot tuotteesta sekä kustannusarvion. Esityksen jälkeen raadilla oli mahdollisuus esittää tarkempia kysymyksiä ja kommentoida tuotetta. Projektin aikana suunnitellut uudet tuotteet olivat:
– Padel-kentät
– BAB-vapaahyppypatja
– Vieru Extereme -seikkailuesterata
– SpinPark -monitoimipuisto
– Boulderbase-boulderointikeskus
– BMX-rata
Tiukassa keskinäisessä kilpailussa BMX-rata sai raadin kesken eniten ääniä, ollen samalla tuotteistamiskilpailun voittaja. Jokainen ryhmä oli projektin aikana perehtynyt tuotteistamisen vaiheisiin, projektisuunnitelman ja -aikataulun laatimiseen sekä projektin sisäisen viestinnän keinoihin. Ryhmät olivat myös oman tuotteensa asiantuntijoita ja taustatyötä tuotteen perustaksi oli kerätty laajasti.
Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden mielipiteet johtajaprojektista oli pääsääntöisesti hyvin positiivisia. Erityisesti kiitosta sai projektin konkreettisuus ja hyvin suunniteltu aikataulu. Jokaisella oli selkeänä mielessä tavoite, jota kohti syksyllä työskenneltiin. Johtamisprojektin jälkeen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat siirtyivät tutustumaan tapahtumajärjestämiseen, josta koostuu toinen osa heidän ensimmäisen vuoden liikuntapalveluopintoja.
Elsa Mantere