Etätyöskentelypakko laittoi tapahtuman ylösalaisin

Tammikuun aamu, Vieru goes virtual projektiryhmän ensimmäinen tapaaminen. Jälleen on alkamassa uusi projekti uudella porukalla. Tarkoituksena on järjestää kahden viikon virtuaali tapahtuma Vierumäen kampuksella. Tapahtuma tullaan toteuttamaan yhteistyössä OKM:n rahoittaman Tikissä työelämään hankkeen kanssa. Tavoitteenamme on edistää opiskelijoiden hyvinvointia hyödyntämällä 360-video teknologiaa. Tuleva tapahtuma tuntuu vielä totuttuun tapaan hieman sekavalta, mutta ainakin meillä on selkeä päämäärä mitä kohti lähteä projektia työstämään.

Tai näin me ainakin tuona päivänä luulimme…

Etätyöskentely muuttui tavalliseksi arjeksi.

Eletään maaliskuun alkupuolta ja projekti on nyt rullannut mukavasti eteenpäin noin parin kuukauden verran. Tapahtuman runko alkaa olla hienosti hollillaan ja tulevaisuus näyttää vihdoin selkeältä. Kuka olisikaan uskonut, että jo saman päivän iltana projekti tulisi olemaan taas aivan sekaisin. Covid-19 pandemiasta johtuen tapahtumamme on peruttu ja koulussa siirrytään etäopetukseen. Tunnelma ensimmäisessä Zoom palaverissa on hämmentynyt: “Mitä nyt tulee tapahtumaan?”

Miten hyödynnetään virtuaalisuutta, kun koko korona ajan elämä pyörii jo muutenkin elektronisten laitteiden ympärillä? Eikö virtuaalisuutta ole jo liikaa? Miten erotumme laajasta virtuaalisen materiaalin joukosta? Nämä kysymykset pyörivät mielessämme, kunnes yhtäkkiä välähti! Olimme asiakasymmärrys työpajasta saamien tulosten perusteella päättäneet viedä luontoteeman virtuaalimaailmaan. Mitä jos kääntäisimme idean päälaelleen ja veisimme virtuaalisen maailman oikeaan luontoon? Näin saisimme taukoja tauottomaan ruudun tuijottamiseen, mutta virtuaaliteema pysyisi yhä mukana.

Näin tapahtumamme muuttui kahden rentoutumisäänitteen julkaisemiseksi, eli tapahtumasta tulikin tuote. Tämä kuulosti aluksi aika simppeliltä toteutukselta, mutta mitäpä me tiesimme. Etätoteutuksessa asiakaskontaktin puuttuminen osoittautui isoksi haasteeksi. Kuka äänitteitä kuuntelee? Miten hänet tavoitetaan? Miten saamme asiakaspalautetta? Kuvakilpailun ja henkilökohtaisten sähköpostiviestien kautta saimme hieman kontaktia joihinkin asiakkaisiimme. Silti asiakaskohtaaminen jäi tuntumaan hieman etäiseltä ja joistakin asiakkaistamme emme tiedä mitään. Voiko etäyhteyksillä edes olla yhtä hyvää ja vuorovaikutteista asiakassuhdetta, kuin oikeasti kohtaamalla ihminen?

Kuvakilpailun voittajien Juuso Havian otos auringon noususta.

Koronan myllerryksen keskellä projektin läpivieminen oli vaativa ja toisinaan stressaava kokemus. Yllättäen uuden tilanteen keskelle joutuminen vaati nopeaa olosuhteisiin adaptoitumista ja kompromisseja. Aluksi tuntui, että nyt kaikki menee mönkään ja oppiminen tulee kärsimään. Jälkikäteen tapahtunutta on kuitenkin alkanut pitää erittäin hyvänä ja opettavaisena kokemuksena. Ehkä tässä jopa opittiin enemmän tulevaisuuden kannalta tärkeitä työelämätaitoja kuin “normaalitilanteessa”. On kuitenkin todennäköistä, että etäyhteydet lisääntyvät tulevaisuudessa, jo ihan kestävän kehityksenkin näkökulmasta.

Petra Heleniuksen rentouttavin kotikuva. Palautekyselyn osalta arpaonni suosi Krista-Mari Katajistoa.

Podcastit kuunneltavissa: 

https://soundcloud.com/rentoutus-hetki 

Vieru goes virtual -tiimi, Lipa Major kevät 2020.

Daniel, Anna, Kaisa ja Jessica.