Shark Tank, Leijonan luola, Dragon’s Den… Televisio on täynnä erilaisia ohjelmaformaatteja, jossa yrittäjät koettavat saada sijoittajat vakuuttumaan heidän liikeideoistaan. Samaa ideaa on myös tuotu opiskeluihin. Meillä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Vierumäen yksikössä on nähty jo useamman vuoden ajan huikeita tuotteita Leijonankidassa, ja nyt tuotteistamiskilpailuun pääsee osallistumaan vielä Lipa Majorinkin aikana. Uutena vaihtoehtona toisen vuoden liikuntapalveluiden opintoihin tuli syksyllä Storm Idea Contest, jossa eri tahot kilpailivat liikeideoidensa avulla kilpailun voitosta. Vierumäeltä kilpailuun osallistui viiden hengen ryhmä, johon kuului Linda Laukkanen, Julia Vedenoja, Roni Tohkanen, Sohvia Marttila sekä Petra Kivelä.
Tapasin kilpailun tiimoilta innostuneen kolmikon: Lindan, Julian sekä Ronin, ja he kertoivat minulle enemmän omasta Lipa Major -projektistaan.
-Kyseessä oli LAMKin ja LAMKESin järjestämä liikeideakilpailu, mihin osallistui 35 eri liikeideaa, Roni selitti.
-Kilpailuun osallistui Lahden alueen opiskelijoita ja henkilökuntaa LAMKista ja Salpauksesta. Lisäksi kilpailuun osallistui opiskelijoita LUTista, Helsingin yliopistosta sekä Haaga-Heliasta, Linda jatkaa.
Lipa Majorin viisihenkisen ryhmän tehtävä oli kehittää liikunnan- ja hyvinvoinnin kentälle uusi, toimiva liikeidea, jolla osallistuttaisiin lopulta Business Finland Oy:n rahoittamaan kilpailuun.
-Kilpailussa olisi voinut kehittää käytännössä mitä vaan, mutta koska osallistuimme kilpailuun toteuttaen Lipa Majoria, niin meidän piti tuotteistaa jotain hyvinvoinnin ja liikunnan saralle, Linda kuvailee.
Storm Idea Contes oli ensimmäistä kertaa mukana Lipa Majorin valikoimassa, mikä sai viisikon sitten tarttumaan kyseiseen haasteeseen?
-Tää oli kaikista vapaamuotoisin vaihtoehto, jossa kaikki oli tavallaan vaan sun omissa käsissä, Roni pohtii.
Myös kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa, joten se oli ikään kuin tapahtuman pilotointi, jossa kokeiltiin toimiiko kilpailu ja tullaanko sitä järjestämään useammin.
-Kyseessä oli vähän niinkuin kilpailun pilotti. Kilpailu oli niin onnistunut, että todennäköisesti se tulee olemaan myös ensi vuonna vaihtoehtona Lipa Majorissa, Linda selittää.
Ryhmä tiedosti, että kilpailusta tulisi mielenkiintoinen, sillä muille osallistujille ei tehtävänantoa oltu rajattu.
– Kellään muulla tehtävänantoa ei rajattu mihinkään, joten sen takia kilpailussa oli tosi monipuolisia tuotteita, Julia kertoo.
Kilpailuun valmistautuminen alkoi trendien kartoittamisesta sekä brainstormauksesta.
-Tutkittiin megatrendejä, joissa on pitkään ollut pinnalla työikäisten stressi ja se, että he istuvat paljon ja töiden lisäksi ei käytetä aivoja oikeastaan muuhun, Linda havainnollistaa.
-Alun perin lähdettiin tutkimaan älyliikuntaa, jossa oltais tuotu uusi tapa yhdistää äly ja liikunta. Lopulta päädyttiin tuotteeseen, joka yhdistää kaikki hyvinvoinnin puolet, Roni avaa.
-Haluttiin luoda kaikki hyvinvoinnin osa-alueet saman paketin alle, ettei oltaisi esimerkiksi niin kuin kuntosalit, jotka vain kehittävät fyysistä hyvinvointia, Roni jatkaa.
Ryhmän ideoinnin pohjalta syntyikin lopulta tuote: BrainBucket. BrainBucket on pelikorttipakka, josta löytyy hyvinvointia edistäviä kortteja, jotka on jaoteltu eri kategorioihin maiden mukaan. Kategorioina korteissa oli liikunta, mindfulness, luovuus ja logiikka.
-Päädyttiin näihin kategorioihin tutkimalla, mitkä ovat nykyaikana aikuisiän ongelmakohtia ja mitä taitoja tarvitaan arjessa, kuten vaikka ongelmanratkaisua. Halusimme myös haastaa ihmisiä luopumaan välillä älylaitteesta ja siksi emme halunneet luoda mitään sovellusta vaan konkreettisen tuotoksen, Julia kuvailee.
BrainBucket -tuote päätettiin toteutetaan ekologisesti, suomalaisin raaka-ainein sekä tehdään visuaalisesti sisustukseen sopivaksi. Tuote haluttiin tuottaa sisustuselementiksi, että se olisi mahdollisimman helposti käytettävissä. Kolmikko kuvailee BrainBucketia kokonaisvaltaiseksi tuotteeksi, joka on innovatiivinen ja retro ja jossa on kaikille jotakin.
-Vaikka tuote tehtiin konkreettiseksi, se ei sulje pois sitä, etteikö se voisi olla myös sovellus, Roni pohtii.
Kokonaisuudessaan projekti meni hyvin ja kilpailu sujui BrainBucket -tiimin osalta loistavasti.
-Saatiin kunniamaininta sekä lähes sama palkinto, kuin kilpailun voittaja, Roni iloitsee.
Työskentely meni ryhmältä jouhevasti, ja siitä pystyikin havaitsemaan, että tehtävän tekeminen oli tiimille inspiroivaa.
-Ollaan tehty paljon tän tuotteen eteen. Ollaan oltu motivoituneita ja meillä on halua viedä tätä eteenpäin entistäkin enemmän. Tuntuu, että intoa oli projektin aikana kymmenen tyypin edestä, Julia hehkuttaa.
-Projekti oli kiva, ja kiinnostavaa oli se, että koska tää oli ulkoistettu juttu, niin päästiin myös uudella tapaa verkostoitumaan. Pääsimme myös pitchaus-koulutukseen, josta saatiin uusia vinkkejä myymiseen, itsensä markkinointiin ja brändäämiseen, Linda kiittelee.
– Saatiin myös itseluottamus eri tavalla, kuin sillä, että meillä olisi ollut valmis paketti, mihin lähteä versus, että nyt tehtiin koko projekti itse, Julia miettii.
Tiimi painottaa, että projektin aikana varsinkin itsensäjohtaminen painottui, ja se olikin alussa haastavaa. Kuitenkin tiimi sai loppupalautteekseen ohjaavalta opettajalta kommentin, ettei missään vaiheessa projektia niin sanotusti tullut tarvetta “potkia takalistoon”.
Jos Storm Ideas Contest toteutuu tämän vuoden syyslukukautena, niin kenen kannattaisi lähteä mukaan?
-Kaikki sellaiset, joita kiinnostaa liikemaailma tai yrittäminen, ja ketkä haluavat oppia tuotteistamisesta enemmän. Ja ketä kiinnostaa innovatiivisuus, Roni ohjeistaa.
Vaikka kilpailussa on pääpainotus yrittäjähenkisyyteen on projektista tiimin mukaan hyötyä, jos haluaa kehittää omia projektinhallinta taitojaan ja oppia lisää projektityöskentelystä.
-Tässä lähdetään liikkeelle nollasta, mikä on hyvä, Linda painottaa.
Kokemus kilpailuun osallistumisesta oli ryhmälle kaiken kaikkiaan positiivinen ja antoisa, ja sen takia porukan sydämiin on roihahtanut vahva rakkaus liikuntapalveluiden opintoihin.
-Oon aika varma, että jatkan lipassa. Meidän ryhmä sai kokea oppimisen onnistumisen kautta, opittiin hyvällä fiiliksellä, Roni sanoo hymyillen.
-Annan kevään Majorillekin 2 prosentin mahdollisuuden, mutta olen 98 prosenttia varma, että valitsen lipan kolmannelle vuodelle, Linda toteaa pilke silmäkulmassa.
-Mulla on keväällä Experience Design, joten mun koko lukuvuosi on Lipaa. Ja kolmosella myös. Experience Designin ideana on asiakaskokemuksen luomiseen tutustuminen, Julia selventää.
Tästä innostuneesta ja motivoituneesta kolmikosta kuullaankin varmasti vielä ja kuka tietää, ehkä BrainBucketkin ilmestyy joskus vielä ihan oikeana tuotteena.
Roosa Sallinen
Prolipan viestintäkoordinaattori
proosallinen96@gmail.com
Storm Ideas Contest -kuvat:
Henri Uotila