Laajasalon Vappurieha

Yhteisöllisyys, kevät ja jalkapallo. Allekirjoittaneella nämä sanat tuovat mieleen yhden asian; Laajasalon Vappuriehan. Ensimmäistä kertaa järjestettävä kyläjuhla kokosi vappuaattona Laajasalon Hertta Areenalle paikalliset ihmiset ja yrittäjät nauttimaan autenttisesta jalkapallojuhlasta.

Toimin koko ProLiPan ajan Laajasalon Palloseuran leivissä. LPS on Helsingin Laajasalossa toimiva jalkapalloseura, joka liikuttaa viikottain yli 800 lasta ja aikuista. Seuran tavoitteena on olla merkittävä jalkapalloseura alueellaan. Merkittävyys on jalkapalloseuralle laajaa tunnettavuutta, riippumattomuutta sekä luotettavuutta. Onnistunut seuran järjestämä tapahtuma paikallisille ihmisille tukee kaikkia näitä kriteereitä. Bonuksena saimme Vappuriehasta tuloja seuralle, käyttöä uudenkarhealle kentälle sekä arvokkaita yrityskontakteja. Yksi suurimmista teemoista oli tehdä seurasta entistä yhtenäisempi ja yhteisöllisempi. Seura ottaa harppauksia kohti kokonaisvaltaista toimintaa, jolloin logo rinnassa tarkoittaa muutakin kuin harrastusmahdollisuutta, omaa yhteisöä. Laajasalon ollessa erillinen asuinalue Kaakkois-Helsingin sydämessä on LPS:llä loistava mahdollisuus olla osa koko kaupunginosan identiteetistä.

Laajasalon Vappuriehan järjestäminen alkoi tammikuussa, kun istahdimme seuran työntekijöiden kanssa pöytään miettimään millaisesta tapahtumasta olisi seuralle maksimaalinen hyöty. Palaverien sekä projektisuunnitelman luonnin jälkeen alkoi hahmottua tapahtuma, joka oli täynnä mahdollisuuksia. Starttasi intensiivinen yhteistyökumppanien kartoitus ja kontaktointi. Samalla tuli työstettyä tapahtuman markkinointisuunnitelmaa sekä yleistä ulkoasua.

Vappurieha rakennettiin LPS:n otteluiden ympärille. Siirsimme kolme junioriottelua sekä edustusjoukkueen ottelun tapahtumapäivälle, jotta tapahtuma houkuttelisi myös seuran jäseniä paikalle mahdollisimman paljon. Ohjelma sekä oheispalvelut tukivat muutenkin tapahtuman liikunnallista teemaa. Paikalla oli mm. liikunta- ja hyvinvointi aiheisia tuote-esittelyjä, ryhmäliikuntaa, freestyle-esityksiä, sporttikirppistä sekä maittavaa luomu street foodia.

Some-markkinoinnin ja puskaradion ansiosta tapahtuma alkoi kiinnostaa; yhteistyökumppanit ottivat yhteyttä ja ihmiset osoittivat kiinnostusta tapahtumaa kohtaan. Facebook-tapahtuma tavoitti lopulta miltei 5 000 ihmistä, joista kaikki oli tavalla tai toisella saatu kiinnostumaan Vappuriehasta. Muita ilmaisia markkinointikeinoja oli seuran nettisivujen pop-up mainokset sekä ilmaisjakelulehtien tiedotteet. Projektin ainoaksi menoksi jääneillä mainosflyereilla tapetoitiin paikalliset ilmoitustaulut ja valopylväät.

Ensimmäistä kertaa olin itse tapahtumaorganisaattorina, koko karnevaalin piikkipaikalla suunnittelemassa ja toteuttamassa. Laajasalon Palloseuralla toimintaani ohjasi seurasihteeri Mia Stierncreutz. Projektia yksin työstäessä kohtasin monenlaisia haasteita kevään mittaan. Lukuisat vieritysten juoksevat asiat eivät olleet delegoitavissa, joka haastoi minut entistä suunnitelmallisempaan projektityöskentelyyn ja tehokkaampaan ajankäyttöön.

Tapahtuman järjestäminen oli ehdottomasti yksi opiskeluhistoriani parhaista projekteista. Tapahtuma sisälsi paljon pienempiä kokonaisuuksia markkinoinnista sähköinsinöörin päivätöihin. LPS antoi tilaa ja vastuuta alusta lähtien, joka mahdollisti monipuolisen oppimiskokemuksen. Tapahtuman jälkeen monet niin seuran jäsenet kuin muutkin paikalle löytäneet ovat ylistäneet tapahtumaa erittäin onnistuneeksi.

Reilu 500 hymyilevää vapunviettäjää, oman osaamisen kehittäminen ja lukuisat mairittelevat kommentit tekivät Laajasalon Vappuriehasta pari astetta siistimmän tapahtuman kun ikinä osasin odottaa. Seuraavaa tapahtumaa varten tuli rima asetettua tarpeeksi korkealle.

Terveisin,

Ville Suutarinen