Prolipa vuosi 2015 – 2016, vastuuta ja vapautta

Liikuntapalveluiden suuntautuminen, vastuuta ja vapautta

Opiskelu Haaga-Helian liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelmassa on viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana muuttunut totaalisesti. Opetussuunnitelma on laitettu uuteen uskoon ja projektityöskentelystä on tullut opetuksen kulmakivi. Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä kolmannen vuosikurssin opiskelijoilla, jotka ovat valinneet suuntautumisopinnoikseen liikuntapalvelut?

Liikuntapalveluiden kolmas vuosi koostuu karkeasti jaettuna kolmesta palasesta: ensimmäisen vuosikurssin johtamisprojektista, Haaga-Helian Porvoon opiskelijoiden liikuntapalvelu-viikosta sekä omasta henkilökohtaisesta projektista. Henkilökohtainen projekti kattaa yli puolet kolmannen vuoden opintopistesaldosta, ollen kolmannen vuoden suurin projekti.

Henkilökohtaisessa projektissa liikuntapalveluiden opiskelijat ovat saaneet räätälöidä oman mielenkiinnon mukaan projektin, joka vastaa liikuntapalveluiden kolmannen vuoden tavoitteita. Henkilökohtaista projektia alettiin työstämään heti lukuvuoden alussa, jolloin jokaisella opiskelijalla oli mahdollisuus hioa omaa suunnitelmaa tulevalle vuodelle. Monilla henkilökohtainen projekti starttasi heti syksyn aikana, mutta vasta keväällä jokainen opiskelija hajaantui ympäri Suomea projektin pariin.

Henkilökohtaisen projektin tarkoituksena on antaa jokaiselle opiskelijalle mahdollisuus toteuttaa suuntautuminen rakentamalla kokonaisuus oman mielenkiinnon mukaan. Opiskelijalla oli mahdollisuus kerätä oman projektin työtunnit täyteen myös monista pienistä palasista, joka mahdollistaa erilaisten ja eri pituisten projektien toteuttamisen. Liikuntapalvelut suuntautumisopinnoikseen oli valinnut 14 opiskelijaa, josta voikin päätellä, että monia erilaisia projekteja ja kehittämishankkeita toteutettiin vuoden aikana. (lisätäänkö esimerkkejä jo tähän tekstiin, vai erillinen?)

Henkilökohtaisen projektin painottuessa kevääseen, syksyllä liikuntapalveluiden kolmannen vuosikurssin opiskelijat saivat haasteen toimia johtajina ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Tämä toimi ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille ensikosketuksena liikuntapalveluiden maailmaan ja kolmannen vuosikurssin opiskelijoilla olikin tavoitteena perehdyttää ensimmäisen vuoden opiskelijat tuotteistamisen saloihin. Ensimmäisen vuoden opiskelijat jaettiin kuuteen ryhmään nimettömien työhakemusten perusteella ja jokaisessa kuudessa ryhmässä toimi kaksi kolmannen vuosikurssin opiskelijaa ryhmän johtajana ja mahdollisesti myös projektipäällikkönä.

Jokaisen ryhmän tehtävänä oli tuotteistaa Vierumäen tennismonttuun uusi palvelu ja kartoittaa palvelulle mahdollinen segmentti. Tuotteet esiteltiin jouluna leijona kita -TV-formaatista tutulla tavalla raadille, joka koostui Vierumäen myynti- ja kehitysjohtajajasta, hyvinvointi- ja liikuntapalvelujohtajasta, henkilöstöpäällikköstä sekä Haaga-Helian koulutusohjelmavastaavasta. Raadissa toimi myös muutama Vierumäen työntekijä.

Johtamisprojektin aikana kolmannen vuosikurssin opiskelijat johtivat ja vastasivat ryhmien toiminnasta sekä arvioinnista. Johtajien tehtävänä oli myös pitää luentosarja, jossa jokainen johtajapari vuorollaan pääsi kertomaan muun muassa projektisuunnitelman laatimisesta, projektin hallinnasta sekä tuotteistamisen vaiheista. Jokainen johtajapari oli ennen projektin alkamista tutustunut hyvän kouluttajan ominaisuuksiin ja laatinut koulutussuunnitelman, josta kävi ilmi projektin tavoitteet ja vaiheet.

Käytäntö, jossa ylemmän vuosiluokan opiskelijat toimivat projektin johtajina, on Haaga-Helian liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelmassa uusi. Kuitenkin projektista saadun hyvän palautteen perusteella voidaan todeta sen olleen onnistunut uusi toimintamalli. Vierumäki oli tyytyväinen valmiisiin tuotteisiin ja ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat kiitteli organisoitua johtoa ja projektin selkeää tavoitetta ja rakennetta. Kolmannen vuosikurssin opiskelijat saivat arvokasta johtamiskokemusta ja vinkkejä kouluttajana kehittymiseen.Elsa Mantere

Kolmantena opintokokonaisuutena liikuntapalveluiden suuntautumisopiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat Haaga-Helian Porvoon yksikön matkailun opiskelijoille liikuntaviikon Vierumäellä. Liikuntaviikko järjestettiin sekä syksyllä 2015 että talvella 2016. Viikon sisältöön kuului monipuolisesti eri urheilulajeihin tutustumista kuten lasketteluretki Messilään sekä kiipeily Vierumäen uudessa Flow Parkissa.

Kolmas opiskeluvuosi on tuonut liikuntapalvelun suuntautumisopiskelijoille mahdollisuuden suunnitella ja ideoida omaa opiskelua, kuten myös päästä tutustumaan kouluttajan rooliin. Uusi opetussuunnitelma on tuonut mahdollisuuden opiskelijalle opiskella juuri sitä itselle mielenkiintoista aihealuetta. Liikuntapalveluiden suuntautumisopinnoissa tätä uudistusta on lähdetty onnistuneesti viemään eteenpäin.

Elsa Mantere