Siperia opettaa, mutta onko mukana tarpeeksi vaatteita?

Omistautuminen omalle tekemiselle on suuri, kun työkeikalla päätyy uhraamaan uudet valkoiset Adidaksensa ja chinonsa mutavelliin islanninhevosten perässä kameran kanssa juostessaan. Valokuvaus- ja videokeikat voivat viedä mitä yllättävimpiin tilanteisiin. Mitä ihmettä Khimsu ja Röde tekevät työkseen, jos jopa mainonnassa pallotellaan toteutusvaihtoehtoja sille, miten voisi saada luotua itsestään hologrammin? GoBros -blogisarjan ensimmäisessä osassa paneuduttiin Kim Himasen ja Niko Röytiön elämään Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liikunnan- ja vapaa-ajanohjaajakoulutuksen aikana. Nyt pääsemme sukeltamaan inspiroivaan, kutkuttavaan sekä ehkä hieman pelottavaankin yrittäjäelämään.

Kaikki, ketkä ovat joskus Nikon tavanneet, eivät varmastikaan ylläty, että yrityksen synty perustuu Röden puhelahjoihin.
-Yrittäjäperheestä lähtöisin oleva Niko sai minut ylipuhutuksi sekavalla savolla tähän mukaan. GoBros on jatkumo sitä projektia, jonka me aloitimme toisena opiskeluvuonna LevelAppin parissa, Kim kertoo.
GoBros tarjoaa persoonallisia digitaalisia ratkaisuja, jotka edistävät myyntiä, markkinointia ja brändin arvostusta. Osaamista yrittäjiltä löytyy niin kuvaukseen, verkkosivujen luontiin kuin markkinointiinkin. Liikunnan- ja vapaa-ajanohjaajan AMK-tutkinnot puolestaan antavat miehille myös erityisosaamista urheilun saralla. Työnkuvia mahtuu yrittäjyyteen jos jonkinmoisia: milloin Kim ja Niko ovat verkkosuunnittelijoita tai graafikkoja, milloin roudareita tai kuvaajia, tuottajia tai käsikirjoittajia. Tutuksi ovat myös tulleet niin digimarkkinoijan, kirjanpitäjän, konsultin kuin postinkantajan ja puhelinmyyjänkin hommat.
-Yrittäjyys on kuin suora jatkumo Prolipa ajoista. Viikoittain vastaan tulee asioita, jotka vaativat poistumista omalta mukavuusalueelta. Me emme todellakaan osaa kaikkea, mutta suhtaudutaan työelämään pitkänä opintomatkana, Kim pohtii.

Yrittäjyyteen liittyy paljon asioita, mutta ennen kaikkea yhteistä kaikelle yrittämiselle on yksi asia: rohkeus.
-Sinällään yrityksen perustaminen ei ole vaikeaa. Mielestäni se kysyy enemmän rohkeutta kuin osaamista, Kim ajattelee.
-Alkuun ei tiedäkään, mistä kaikesta on vastuussa, ja vähän kaikki jännittää. Tavallaan tietää, että Siperia opettaa, mutta tajuaa, että on menossa sinne pakkaseen aivan liian vähissä vaatteissa. Meillä on onneksi se hyvä tilanne, että meitä on kaksi, Niko kiteyttää.
Haasteita yrittäjyyteen liittyy myös ajanhallinnassa, kun projekteja on meneillään useita yhtäaikaa.
-Itsensäjohtaminen tuottaa edelleen hankaluuksia, vaikka sitä koko opiskeluaika harjoiteltiinkin. Asiat pitää priorisoida ja olisi hyvä, että työtunnit olisivat vähemmän kuin 70 tuntia viikossa, Kim toteaa.
-Kelle tahansa yrittäjälle antaisin vinkkinä, että älä pelkää ulkoistamista, koska työtunteja tulee muutenkin paljon. Ulkoistamista ei pitäisi nähdä rahan tuhlaamisena vaan investointina, Niko jatkaa.
Tuoreet yrittäjät kuvailevat, että vasta viimeiset kaksi viikkoa he ovat pystyneet aikataulullisesti olemaan tyytyväisiä omaan ajankäyttöönsä töiden parissa.
-Yrittäjyys ei sovi kaikille, mutta se sopii niille, joilla on intohimoa, jotka tykkäävät tehdä asioita ja haastaa itseään, Niko pohtii.

Aluksi juurikin valokuvaukseen ja videointiin keskittynyt yritys on muokkaantunut vuoden aikana siihen suuntaan, mikä asiakkaan tarve on. Tällä hetkellä suurin työllistäjä on nimittäin verkkosivujen tuottaminen.
-Pitää seurata trendejä sekä sitä, mikä kuluttajia kiinnostaa. Sen sijaan, että kiroaa muutosta, niin pitäisi olla valmis muuttumaan ja nähdä se mahdollisuutena. Välillä pitää hypätä pois sieltä, mitä on aluksi ajatellut, Niko painottaa.
-Pienenä toimijana on tärkeämpää pyrkiä tulemaan oikeiden ihmisten tietoisuuteen ja tässä kohtaa onkin tärkeää tunnistaa oma kohderyhmä mahdollisimman tarkasti, Kim jatkaa.
Kim nostaa esille, että toimivan brändin luominen on todella haastavaa. Sillä vain terävä viesti tavoittaa ymmärrettävästi ihmiset, ja aina pitää laskea sen varaan, että sanoma hieman tylsyy matkalla.
-Me ollaan pyritty viestimään ihmisille GoBrosin olevan sporttikuvaajia, jotka kykenevät auttamaan liikunnan sektorin toimijoita perinteistä mediataloa paremmin, Kim kuvailee.

Kim painottaa, että viestinnän pitää olla yhdenmukainen aina grafiikasta ja kirjoitetusta tekstistä, julkaisuista sekä eri somealustoista ja käytännön puheviestinnästä alkaen.
-Meillä toistuu kaikissa sosiaalisen median kanavissa sama teema, ja haluamme ihmisten tunnistavan hiljalleen meidät omasta persoonallisesta tyylistämme. Tästä olisikin hauska kuulla palautetta vaikkapa Vierumäen opiston opiskelijoilta, miltä meidän brändi näyttää teistä ja mitä mielikuvia se herättää? Kim kysyy.
Vaikka asioita pitää pohtia tarkoin, on kuitenkin hyvä muistaa priorisoida asioita myös ajallisesti.
-Yksikään logo ei ole tehnyt yritystä, vaan yritys itse tekee itsestään menestyvän. Pitää uskaltaa tehdä virheitä, eikä olla liian perfektionisti, Niko muistuttaa.

Vaikka yrittäjyys voi tuntuakin välillä kylmältä Siperilta, on nuorilla yrittäjillä kuitenkin vakaa näkemys yrittäjyydestä Suomessa.
-Lähtökohtaisesti valtionkin intresseissä ovat yrittäjät, sillä he luovat työpaikkoja. Sama tavoite meilläkin on tulevaisuudessa, eli työllistää muita oman yrityksen kautta, Kim myöntää.
Nikokin toteaa, että tulevaisuudessa olisi hienoa pystyä tekemään yhteistyötä myös lipan opintoja suorittavien vierumäkeläisten kanssa.
-On ollut hienoa huomata, miten vankan pohjan olemme saaneet esimerkiksi tuotteistamisesta Vierumäen aikana. Tämä on tullut esille esimerkiksi erilaisissa yrittäjäkoulutuksissa, Niko kertoo.
Molemmat painottavat kuitenkin erityisesti tekemällä oppimista.
-Yhdelläkään tentti vitosella ei ole vielä hankittu asiakkaita, Niko tuumaa.

Ammattilaisuuteen liittyy aina pieniä riskejä. Varmasti monelle personal trainerille on tuttua, että omaa ammattilaisuutta käytetään hyväksi.
-On todella vaikea asia olla auttamatta kaikkia pro bono -työnä. Minulle tulee todella paljon pyyntöjä, että voisitko hoitaa meidän seuralle vapaaehtoistyönä kuvauskeikan, joka on ”ihan pikku juttu”. Olen sisimmältäni auttaja enkä myyjä, ja olenkin useamman kerran toistanut, että en tykkää myydä osaamistani, vaan paremminkin auttaa ihmisiä, jotka maksavat avusta mielellään korvauksen, Kim selittää.
Kuitenkin ajankäytön hallinta on nyt parantunut.
-Pro bono -henkisiä keikkoja en enää juurikaan tee, koska on hyvä viettää aikaa myös vaimon ja koirulin kanssa, Kim painottaa.

Yksi asia on yrittäjyydessä yli muiden.
-Asiakkaan hankinta on ykkösasia. Tätä ajatellen ollaan tehty hullu mainoskamppanja, jossa päästiin leikkimään Khimsun kanssa jopa posteljooneja, Niko aloittaa nauraen.
Niko kertoo, että he olisivat halunneet saada itsestään hologrammit, joita olisi voinut lähettää potentiaalisille asiakkaille. Koska teknologia ei kuitenkaan vielä ollut mukana miesten ideassa, lähtivät he toteuttamaan asiaa eri tavalla. 25 Samsungin älypuhelimen, vanhan kirjepaperin ja sinettivahan avulla syntyiki mainos, jota ei varmasti olla ennen tehty. Koska olisi ollut hieman epäilyttävää ja riskialtista lähettää puhelimia postissa, päättivät yrittäjät lähteä vierailulle Helsinkiin. Siellä he alkoivat kiertää yrityksiä ovelta ovelle ja tarjosivat kirjekuoren puhelimineen, joista pääsi katsomaan GoBrosin mainosvideon. Kuulostaa hauskalta eikö? Tämä on kuitenkin vain yksi esimerkki, mitä kaikkea voi tehdä esimerkiksi mainontaan liittyen.

Lopuksi Niko haluaa vielä korostaa yhteistyön voimaa:
-GoBros ei olisi tässä vaiheessa, jos olisin lähtenyt tekemään tätä yksin. Yritys olisi siinä tilanteessa ehkä 25 prosenttia siitä, mitä se on nyt. On korvaamatonta, että voidaan Khimsun kanssa jakaa asiat 50/50. Muut ihmiset ovat korvaamaton apu.

Roosa Sallinen
Prolipan viestintäkoordinaattori
proosallinen96@gmail.com

Kuvat: GoBros Oy ja Jyrki Hämäläinen, jyrkipaavo@jyrkipaavo.fi

Lisätietoja GoBros Oy:stä löydät täältä.
Seuraa GoBrosia myös Instagramissa ja Facebookissa nimellä @gobrosoy sekä Twitterissä nimimerkillä @khimsuu.
Lisätietoja LevelApp -projektista löydät täältä.
Jos haluat tutustua tarkemmin miesten opinnäytetöihin, niin niitä pääset lueskelemaan täältä ja täältä.