Pudota kg kuukaudessa

Idea Liikuntapalvelut opintojakson kehittämistyöksi lähti yhteistyökumppanini JM Syke Oy:n onnistuneesta Facebook haasteesta. Painonpudotus ja ravintoasiat ovat kaikkien huulilla heti joulunpyhien ja uuden vuoden lupausten koittaessa. Niinpä JM Syke ajoitti oman kampanjansa juuri oikeaan aikaan, alkamaan hieman ennen uutta vuotta. Haaste: Pudota kg kuukaudessa oli juuri oikeanlainen, helppo ja osallistava, koukuttava ja yhteisöllinen. Ei velvoitteita, ei maksua, samanlaisilla motiiveilla ja taustoilla olevia ihmisiä saa tukea ja kannustusta toisiltaan. Ryhmän voima oli mahtava ja voimaannuttava. Uusia jäseniä ja tykkääjiä liittyi päivittäin hurjat määrät. Sitoutuneiden tykkääjien määrä oli lopulta yli 12000. Tämän pohjalta syntyi tuoteidea ja tarve luoda ravintovalmennuspalvelu, joka toimisi online.

Uusi ideahan tämä ei ollut. Alalla on jo muutamia menestyksekkäästikin toimivia ravintovalmennuspalveluja tarjoavia yrityksiä, joista valtaosa on myös Personal training-palveluja tarjoavia yrityksiä. Useat näistä yrityksistä tarjoavat ravintovalmennusta joko osana PT-paketteja tai irrallisena niin sanottuna pakettiratkaisuna, josta on henkilökohtaisuus kaukana. Päätimme yrittää uudella konseptilla markkinoille eli kehittää etäravintovalmennuspalvelu, joka perustuisi henkilökohtaiseen palveluun yhdistettynä Meal my day – ruokavalio-ohjepalvelulla.

Projekti starttasi vauhdilla, koska haaste-kampanja oli lähestymässä päätöstään ja asia oli ajankohtainen. Päätimme lähteä hyödyntämään olemassa olevaa sitoutuneiden haasteryhmän jäseniä lähettämällä kysely kampanjan jatkosta sekä kiinnostuksesta osallistua maksullisen ravintovalmennuspalvelun pilottiryhmään. Kyselyyn vastasi yli 400 ihmistä, joista valikoitiin 10 henkilöä. Näille henkilöille lähetettiin kutsu projektiin sekä pyyntö vastata taustatietolomakkeeseen. Yllätyksenä tuli loppujen lopuksi kiinnostuneiden osallistujien määrä; maksuttomuus ei ollutkaan se paras houkutin. Pilottiryhmä toteutettiin kuitenkin 3 henkilön kanssa. Henkilöitä pyydettiin täyttämään ruokapäiväkirjaa, jonka pohjalta jokaiselle annettiin henkilökohtainen palaute sekä ohjeet mahdollisten muutosten toteuttamiseksi tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi jokaiselle tehtiin Meal my day-palvelun kautta ruokavalio testiajalle, joka oli neljä viikkoa.

Palaute oli positiivista, henkilökohtaisuutta arvostettiin, joskaan esimerkiksi puhelumahdollisuuteen ei ollut kiinnostusta tarttua. Meal my day ateriapalvelu koettiin kiinnostavaksi ja arkea helpottavaksi. Haastetta koettiin palautteen ja ruokavalioiden määrien soveltamisessa.

Projekti oli hyvä osoitus tuotteistamisen vahvuudesta, keinoista ja mahdollisuuksista kehittää palvelutuotteesta myyvä ja monistettava tuote. Nopea toiminta ja startti mahdollisti näkemään tuotekehittelyn karikot ja kehitettävät kohteet, joihin on syytä miettiä ratkaisuja hieman tarkemmin ennen kuin ryntää markkinoille. Pilottiryhmä antoi paljon hyviä ajatuksia, joten asiakkaan palaute on erittäin merkittävää projektin onnistumisen kannalta.

Itse opin paljon tuotteistamisesta ja markkinoinnin keinoista teorian lisäksi itse käytännön toteutuksen ja todellisen projektin kautta.

Jaana Puhakka