Mikä tai mitä ihmettä on Leijonankita? Leijonankita, tai kolmannen vuoden opiskelijoille tutummin johtamisprojekti on osa liikuntapalveluiden opintokokonaisuutta. Projektissa kolmannen vuoden opiskelijoista valitaan johtajaparit, jotka ohjaavat, opettavat ja opastavat ensimmäisen vuoden liikunnanohjaajaopiskelijoista koostuvia ryhmiä tuotteistamisen ja tuotekehittelyn parissa todellisessa työelämälähtöisessä projektissa. Helppoa kuin mikä, vai onko?
Projekti aloitettiin 29.8. Evolla, jossa kolmannen vuoden opiskelijoista valittiin johtajaparit, ja kerrottiin projektin reunaehdoista ja tavoitteista. Me opiskelijat saimme myös tehtäväksi suunnitella pedagogisen käsikirjan, jota noudattamalla syksyn tavoitteet saavutetaan ryhmittäin. Noin kolme viikkoa myöhemmin myös ykköset hyppäsivät mukaan. Maanantaina 18.9. ykkösillä oli paljon kysymyksiä, kun heistä muodostettiin projektiryhmät heidän tekemien hakemustensa perusteella. Saman viikon torstaina ihmettely ja kysymysten määrä eivät ainakaan vähentyneet, kun ensimmäisen vuoden opiskelijat saivat kuulla syksyn toimeksiannon.
Syksyn toimeksiantona on suunnitella ja tuotteistaa Vierumäelle toiminnallinen luentotila: ”Tehtävänäsi on suunnitella luentotilan toiminnallinen uudistus, joka vastaa uudenlaisen palvelun tarpeisiin. Suuntauksena terveys, hyväolo, luonnon läheisyys ja mindfulness.”
Paljon huomioitavia asioita, muun muassa Vierumäen alueen nykyiset sekä tulevat asiakkaat, tulevat trendit ja yleinen kilpailutilanne, joita ryhmämme vaatimattomasti Vierumäen Eliitiksi ristineet ykköset lähtivät jo lennokkaasti ideoimaan hetimiten toimeksiannon kuultuaan. Myös toimeksiannon suuntaukset herättivät paljon kysymyksiä, mitä ihmettä nuo sanat edes käytännössä tarkoittavat? Ja kaikki tämä pitäisi toteuttaa annettujen reunaehtojen ja budjetin sisällä. Helpolla eivät siis ensimmäisen vuoden opiskelijat eivätkä heidän ohjaajinaan toimivat kolmannen vuoden opiskelijat pääse. Vaativaa, mutta samalla opettavaista käytännön työtä on edessä syksyksi.
Erään ykkösen ajatuksia projektin alussa:
Ensimmäisen viikkojen aikana projekti on kulunut lähinnä tuotteistamisen käsitteiden ja projektityöskentelytapojen opettelussa, ja alkuhämmennyksen jälkeen molempiin on saatu otetta! Tietenkään itse tuotekehittelyä eikä toimeksiantoa ole unohdettu, vaan ideamylly lähti pyörimään vauhdilla.
Projektin johtajien, meidän ryhmässä siis Anssin ja Roban alun tehtävänä ovat olleet tietojen ja taitojen opettaminen ja opastaminen tuotteistamisen käsitteistä, tietoteknisistä taidoista ja projektityöskentelystä, ei siis mikään helppo eikä vastuuton homma kolmosillekaan. Ryhmän motivaatiosta eikä osaamisesta ainakaan lopputulos ole kiinni, sillä saimme mielestämme haalittua ryhmäämme sopivan määrän erilaisia henkilöitä erilaisilla työ- ja opintotaustoilla.