Vierumäki Floorball Cup – enemmän kuin kouluprojekti

Vierumäki Floorball Cup – enemmän kuin kouluprojekti

Kaikki varmasti tietävät kuinka hyvältä tuntuu silloin kun tietää tehneensä jotain oikein. Fiilis siitä, että nyt on onnistuttu kääntää suupielet väkisinkin ylöspäin. Siitä fiiliksestä ei vain yksinkertaisesti haluaisi luopua.

Viime syksynä en voinut välttyä sellaiselta fiilikseltä, sillä jokaisen Vierumäki Floorball Cupin tiimitapaamisen jälkeen tunne onnistumisesta vain kasvoi. Kun lopulta tammikuussa kapula piti luovuttaa eteenpäin kevään projektitiimille, oli projektista ja sen mukanaan tuomasta onnistumisen fiiliksestä vaikea päästää irti.

No mikä ihme tämä Vierumäki Floorball Cup sitten on?

Vierumäki Floorball Cup on tämän tekemämme äänimainoksen mukaan ”odotetuin ja suosituin”, mutta mikä?

Kyseessähän on tyttösalibandyn odotetuin ja suosituin tapahtuma, joka järjestetään keväällä 2016 toista kertaa. Vierumäki Floorball Cup on Suomen ainoa pelkästään tytöille suunnattu koko viikonlopun kestävä salibandytapahtuma, jossa pelien lisäksi tarjotaan myös muuta oheisohjelmaa. Tapahtuman onkin tarkoitus toimia ikimuistoisena kauden päätöstapahtumana, jossa vietetään ratkiriemukasta aikaa joukkueiden kesken.

Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Suomen suurimman salibandyseuran Tapanilan Erän, Suomen tunnetuimman ammattikorkeakoulun Haaga-Helian ja Suomen monipuolisimman liikunta- ja vapaa-aikakeskuksen Vierumäen kanssa.

Syksyllä koossa ollut projektitiimimme sai kunnian olla vastuussa projektin aloittamisesta sekä kevään 2016 tapahtuman markkinoinnista aina tammikuulle asti.

Heti projektin alusta alkaen meillä oli ammattimainen ote projektiin. Jokainen tiimiläinen toimi vuorollaan projektijohtajana toisen tiimiläisen kanssa vastaten projektin etenemisestä tavoitteiden mukaisesti kohti visiota. Määritimme viikoittaiseksi työajaksi 18 tuntia, jonka toteutumisesta kukin piti huolta henkilökohtaisen työkirjanpitonsa avulle.

Kukaan meistä ei ollut aikaisemmin työskennellyt markkinoinnin parissa, joten aihe oli uusi, mutta samalla innostava. Aluksi tutustuimme markkinoinnin teoriaan ja loimme sen pohjalta kattavan Vierumäki Floorball Cupin markkinointisuunnitelman, joka määrittää suuntaviivat koko projektin aikaiselle markkinoinnille. Käytimme projektin alussa paljon aikaa teoriaan perehtymiseen sekä tarvittavien materiaalien luomiseen. Kun suuntaviivat olivat selvillä ja korkealaatuiset materiaalit käyttövalmiina, oli varsinainen markkinointi helppo aloittaa marraskuussa 2015.

Käytännön markkinoinnin alkaessa jokaisesta meistä oli muovautunut tyttösalibandyn timanttinen sanansaattaja sekä puolestapuhuja ja olimme valmiita viemään asiaa eteenpäin keinoja kaihtamatta!

Lätkä&Säbä Expoilla Riikka erottui ennakkoluulottomasti pukemalla päälleen kaiken löytämänsä pinkin rekvisiitan.
Lätkä&Säbä Expoilla Riikka erottui ennakkoluulottomasti pukemalla päälleen kaiken löytämänsä pinkin rekvisiitan.

Tuotimme aktiivisesti sisältöä sosiaalisen median eri kanaviin sekä suunnitellusti että sattuman kautta.  Twitteriä hyödyntämällä saimme äänemme kuuluviin paikallisradiossa ja asiamme esille Yle Areenan suoran lähetyksen haastattelussa. Lisäksi olimme salibandyn naisten MM-kilpailujen yhteydessä sissimarkkinoimassa tapahtumaa useaan otteeseen. Kettu, possu sekä prinsessa herättivät kummastusta Hakametsän jäähallin käytävillä sekä katsomossa.

Markkinoinnin lisäksi isona osana projektiamme oli potentiaalisten asiakkaiden eli salibandyjoukkueiden kontaktointi. Liikkeelle lähdettiin räätälöimällä henkilökohtaiset kutsut kevään 2015 tapahtumaan osallistuneille joukkueille. Räätälöintiin käytettiin paljon aikaa sekä vaivaa ja niissä hyödynnettiin myös niin sanottua troijalaista markkinointia. Sen avulla joukkueenjohtajat ja valmentajat saatiin keskustelemaan keskenään saamistaan ku
tsuista. Sähköpostikontaktoinnin jälkeen luonnollisesti kontaktoimme joukkueita puhelimitse ja yllätyimme iloisesti kuinka monet todella olivat tapahtumaan osallistumisesta keskustelleet. Samalla saimme kuulla lisää positiivista palautetta kevään 2015 tapahtumasta.

Kiitos kaikille syksyn aikana projektissa mukana olleille osapuolille!Yhteiset tavoitteet, motivoitunut ilmapiiri ja yhteen hiileen puhaltaminen olivat ehdottomasti projektitiimimme keskeisimmät vahvuudet sekä ehkäpä suurin syy sille miksi projekti lopulta tuotti onnistumisen fiiliksiä kerta toisensa jälkeen. Vierumäki Floorball Cup oli varmasti meille projektitiimiläisille enemmän kuin kouluprojekti, sillä työskentelimme sen parissa sisäisen motivaation innoittamina. Kertaakaan ei tuntunut, että tekisimme projektia arvosanojen vuoksi, vaan halusimme vilpittömästi viedä tyttösalibandyn ilosanomaa osaltamme eteenpäin. Tämä oli ehdottomasti sellainen projekti, jollaisia toivoisin kaikkien kouluprojektien olevan.

Tässä kuvassa projektitiimin lisäksi ohjaava opettaja Teppo Rantala (ylh. toinen vas.) ja Vierumäen edustaja Teemu Saares (ylh. toinen oik.). Kuvasta puuttuvat Tapanilan Erän edustajat Jari Oksanen ja Essi Määttälä.
Tässä kuvassa projektitiimin lisäksi ohjaava opettaja Teppo Rantala (ylh. toinen vas.) ja Vierumäen edustaja Teemu Saares (ylh. toinen oik.). Kuvasta puuttuvat Tapanilan Erän edustajat Jari Oksanen ja Essi Määttälä.