Hakuprosessit työpaikkoihin ja erilaisiin projekteihin ovat muuttuneet viime aikoina aivan uusiin uomiin. Enää ei riitä pelkkä mustaa valkoisella -asenne, vaan hakemuksella on erotuttava joukosta. Olemme ajautuneet videohakemusten ja visuaalisten ansioluetteloiden aikakaudelle, jossa oma persoona ja osaaminen pitää osata tuoda esille aivan uudella tavalla.
Omalla kohdallani olen ottanut reiluja riskejä hakemuksia tehdessäni. Visuaalisuus sekä sanoilla leikittely ovat ajoittain olleet jo sillä asteella, että olen pohtinut, voinko oikeasti painaa lähetä-nappia. Olen käyttänyt hakemuksissa persoonallisuutta, niin taustoissa kuin ansioluetteloiden ulkoasussakin. Kuvituksessa olen puolestani hyödyntänyt omia kiinnostuksen kohteitani sekä harrastuneisuuttani. Jos visuaalisuus ei ole ollut mahdollista, olen leikitellyt sanoilla. Olen esimerkiksi kuvaillut itseäni työntekijänä oman eräilijäminäni tai liikkujaminäni kautta. Tähän asti riskit ovat kannattaneet.
Hakemus on asia, millä teet ensivaikutuksen tulevaan esimieheesi tai projektin johtajaan. Siksi onkin erotuttava joukosta. Vaikka olisit pätevä paperilla, niin sinun on myös todistettava, että olet hyvä tyyppi ja oikeanlainen ihminen tiimin jäseneksi. Tällöin kannattaakin panostaa siihen, että osaamisesi sekä työhistoriasi lisäksi tuot esille sen, millainen oikeasti olet. Aitous ja persoonallisuus myy tänä päivänä niin mediassa kuin työnhaussakin.
Nyt olen kuitenkin ajautunut mielenkiintoiseen tilanteeseen. En joudu tällä kertaa miettimään, miten teen itse vaikutuksen hakemuksessa. Minun pitääkin pohtia sitä, mikä tekee minuun vaikutuksen, mitä haluan omalta tulevalta Leijonankita -tiimiltäni, ja millainen hakemus herättää huomioni?
Yrittäjyydessä, uusien tuotteiden ja palveluiden tuotteistamisessa sekä ylipäätään työelämässä on uskallettava välillä ottaa riskejä. Myös innovatiivisuus on aina plussaa. Näytä siis jo hakemuksessasi, että olet inspiroiva tyyppi, joka uskaltaa ottaa riskejä. Osoita myös rohkeasti se, että haluat kyseisen työpaikan tai viran täydellä sydämelläsi.
Draft is on.
Roosa Sallinen
Prolipan viestintäkoordinaattori
proosallinen96@gmail.com